סדנאות כתיבה

סדנת הכתיבה הבאה 6.11.18 – לפרטים נוספים

מכל סוגי האמנויות הקיימים, נדמה שהכתיבה הספרותית זוכה אצלנו ליחס דו-ערכי. מצד אחד, כולנו למדנו לאחוז בעט בילדותנו ולכן נדמה שצריך רק לחבר אות לאות וכבר יגיע הסיפור מאליו. מצד שני, יש הטוענים שאי אפשר ללמוד כתיבה וזה עניין מולד.

לפי השקפת עולמי, הכתיבה הספרותית ממוקמת בכבוד בפנתיאון האומנויות ושולחת ידיים, ללא הרף, למוסיקה מימין ולציור מאחור. וכשם שבלימודי פסנתר יש להתאמן, להריץ אצבעות, לחזור שוב ושוב על קטע מסוים ולמחוק קטע אחר, כך גם בכתיבה. 

בסדנתי אני שואפת להסיר את הרומנטיות שדבקה בכתיבה, על לא עוול בכפה, ורוצה שנתייחס אליה כאל מלאכה לכל דבר ועניין: לפעמים צריך להבריג, כמעט תמיד צריך למחוק. פה צריך להדגיש ושם-כדאי לבנות את הדמות מחדש כדי שתתחיל לצעוד מעצמה.

כחלק מהלימוד שלנו בבית המלאכה הספרותי שלנו נקבל דוגמאות מהמוסכניקים הטובים ביותר בהיסטוריה הספרותית, ובעזרת רשימה מומלצת מאוד וקטעי טקסטים של דיקנס, קארבר, המינגווי, שולמית הראבן, בוריס ויאן ועוד, נלמד את המלאכה מהמומחים בתחומם ונחדד את מיומנותנו, כל אחד לפי יכולתו וכשרונו.

בין הנושאים שיילמדו בסדנה:

-פתיחות- הפתיחה כקפסולה של העלילה
– גילוף ועיצוב דמויות
-הקול המספר- על הטוב, הרע והשובב שבסוגי המספרים.
-מילים יפות תואר- על מלאכת הסופר והשימוש הנכון במילות תואר
-כשחללית נכנסת לקניון- על קונקרטיות ואמינות בטקסט פנטסטי וריאליסטי
-לקסיקון הטיפוסים- הבדאי, החנפן, הקנאי והמושלם, ועוד טיפוסים שנמציא משלנו.
-מקום בספרות- על מקום כמקדם עלילה ודמות
-מעט המחזיק את המרובה-סגולותיו של הסיפור הקצר
-שפת בית מרקחת ושפת רחוב- הדיאלוג והסאב טקסט כמאפיין דמויות.
-הו, המאטפורה! רענון מילים משומשות והחזרתן לחיים
-חושים וחושניות- טעמים וריחות בספרות.
-מיטב השיר כזבו? על אוטוביוגרפיה ודמיון.